پیشنهادهای عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای دستاوردمحوری حوزه فناوری

 | تاریخ ارسال: 1401/3/1 | 
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پیشنهادهایی برای دستاورد محوری بخش علم و فناوری در کشور با همکاری ارگان های مربوطه ارائه کرد.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حمید امیدوار عضو هیئت دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رییس پژوهشگاه موادو انرژی  گفت: اگر دهه ۷۰ را بدلیل ورود دانشگاه‌ها به عرصه توسعه کمی و گسترش دوره های اموزش دانشگاهی اعم از کارشناسی و تاحدی کارشناسی ارشد دهه آموزش بدانیم و دهه ۸۰ را بدلیل گسترش دوره های دکترا و وارد شدن افراد دانش آموخته دهه قبل به این دوره و نیز سیاست‌های توسعه تعداد مقالات و جایابی کشور در دنیا در عرصه تولید علم دهه پژوهش بنامیم.
 جا دارد که دهه نود را بدلیل تصویب قانون شرکت‌های دانش بنیان نامگذاری کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: همچنین جا دارد که دهه نود را به دلیل آماده شدن بستر قانونی برای این دسته شرکت‌های دانش بنیان و تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان،  دهه ورود شرکت‌های دانش بنیان در عرصه علم و فناوری بنامیم.
وی با بیان سوالی در این زمینه گفت: در دهه هشتاد شاهد تاسیس برخی ستادها مانند ستاد فناوری نانو و نیز تغییر قانون اهداف و وظایف وزارت علوم و آموزش عالی،  تغییر نام این وزارتخانه به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و نیز فعالیت آغازین معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری بودیم که همزمان نقشه جامع علمی کشور نیز ابلاغ شد.
وی گفت: همچنین در دهه هشتاد، شاهد تغییر شورای پژوهش‌های علمی کشور و تاسیس شورایعالی علوم و تحقیقات و فناوری و راه اندازی کمیسیون‌های یازده گانه آن بودیم که این دهه را می توان نقطه عطفی در حوزه علم و فناوری کشور به لحاظ زیرساخت‌های قانونی تلقی کرد. 
به گفته امیدوار، دهه فعلی و به عبارتی پیشرو را با بیانیه گام دوم معظم رهبر انقلاب به عنوان چراغ راه در ۷ راهبرد آغاز کردیم که البته جایگاه علم فناوری نیز در آن لحاظ شده بود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه چند صباحی از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان نمی‌گذرد، گفت: بنابراین دهه ۹۰، دهه پیشرو نوید بخش تحول در حوزه علم و فناوری است.
امیدوار تاکید کرد:  در قانون اخیر التصویب به نوعی ایجاد سازمانهای اقتصادی در دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری را داشتیم و از سوی دیگرتجربه گران‌سنگ دهه‌های قبل را زمامداران حوزه علم و فناوری کشور بدوش می‌کشند. 
وی خاطر نشان کرد: البته که نقشه جامع علمی کشور در حال بروزرسانی است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتین دخیل در علم و فناوری اعم از علوم و بهداشت در حال تامل و تفکر در پشت درب‌های بسته هستند. براستی چه باید کرد تا دهه پیشرو دهه سرافرازی ام القرا جهان اسلام در حوزه علم و فناوری باشد؟
امیدوار اضافه کرد: اگرچه اولویت‌های موجود در فصل سوم نقشه جامع علمی کشور و اولویت‌های مصوب در شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری مبتنی بر نگرش موجود در حوزه علم و فناوری  است لیکن نیاز فعلی کشور براورده نمی‌سازد. به عبارتی سیاستگذاران این حوزه اعم از شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارتین دخیل در حوزه علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید همه توان خود را تجمیع و سپس گسیل نمایند تا در دهه پیشرو دستاورهای مشخص با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی مشخص در اختیار جامعه قرار دهند.
وی با بیان اینکه می‌بایست با درس گرفتن از تجربیات دهه‌های گذشته و در کنار اصلاحات ساختاری در نظام ها و زیر نظام‌های ساختارهای دخیل در علم و فناوری اعم از نگاشت نهادی و.... از تمام پتانسیل برای تحقق دستاورد محوری بهره برد، گفت: در این زمینه پیشنهاداتی وجود دارد که می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.
به گفته وی، ارایه مجوز ایجاد تکنوپارک‌های دستاورد محور با توجه به قانون مصوب اخیر با موضوع جهش تولید دانش بنیان یکی از پیشنهاداتی است که می تواند دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارتین را موظف کند تا نیازهای اصلی کشور با دستاورد مشخص بصورت موضوعی اقدام به تاسیس تکنوپارک‌های اخیر با همکاری معاونت فناوری وزارتین بپردازند. 
وی با اشاره به پیشنهاد دوم خود گفت: معاونت پژوهشی وزارتخانه ها با همکاری شرکت‌های دولتی یا شرکت‌هایی که سهم عمده آنها متعلق به دولت هستند از سوی شورایعالی عتف موظف شوند با همکاری معاونت پژوهشی وزارتین و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مربوطه اقدام به تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه مشترک با صنایع در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کنند.
به گفته وی، در این خصوص با هدف آمایشی ، ظرفیت های استانی هدفمند در خدمت حوزه علم و فناوری قرار می گیرد و به عبارتی نظام نواوری منطقه‌ای شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد که بهتر است معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ستادهای موجود را از حوزه ای به موضوعی و با دستاورد مشخص تغییر دهد. تا بدین واسطه هر ستاد متولی یک محصول با کاربری ملی شود و زنجیره علم تا تولید ثروت را در سطح ملی با محصول مشخص شکل دهد. 
وی گفت: ضروری است که  نقشه جامع علمی کشور، بخصوص اولویتهای احصا شده در آن بازنگری شود و همزمان لازم است که اولویت‌های شورایعالی عتف بدون ملاحظات و حواشی تعداد مشخصی اولویت با نگاه دستاورد محور بازبینی و احصا شود.