رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ | 
مکانیک بهشت ریاضیات است.
                                                            "لئوناردو اولر"
مقدمه:
رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) هم سن و سال پلی تکنیک تهران (متولد ۱۳۳۷) و اولین رشته مهندسی است که با عنوان انستیتو مکانیک شروع به فعالیت نموده است. در نزدیک به شصت سال فعالیت آموزشی و تحقیقاتی، هزاران مهندس کارآزموده و فرهیخته از این دانشکده در مقاطع مختلف، تحصیل دانش نموده و نقش پررنگ و مثال زدنی را در اداره سطوح مختلف مدیریتی، صنعتی و سیاستگزاری کشور به عهده گرفته­اند که حضورشان در دانشگاه­ها و صنعت داخل و خارج از کشور عیان و متمایز است. استادان این دانشکده ازمیان فرهیختگان ودانش­ آموختگان دانشگاه­های برتر داخل و خارج کشور انتخاب شده و تلاش می­کنند تجربیات علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و اجتماعی خویش را در اختیار دیگران قرار دهند.
تاریخچه:
دانشکده مهندسی مکانیکدانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)  به عنوان یکی از اولین دانشکده‌هایی است که هم‌زمان با تأسیس پلی تکنیک تهرانفعالیت خود را در سال ۱۳۳۷ با تعدادی دانشجو در رشته مهندسی مکانیک آغاز نمود. اولین سری فارغ‌التحصیلان دانشکده در سال ۱۳۴۰ نایل به دریافت مدرک کارشناسی ارشدپیوسته در رشته مهندسی مکانیکشدند که بعدها دوره مذکور به دوره کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک با دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات تبدیل شد. دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از اوایل سال­های ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز نمود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایرانو بازگشایی دانشگاه­ها، دانشکده مهندسی مکانیک مبادرت به ارائه گرایش ساخت و تولید نیز نمود. همچنین با تأسیس دوره دکتری مهندسی مکانیک در سال ۱۳۶۹، این دانشکده در زمره اولین مراکز علمی است که دوره دکتری را در کشور آغاز نمود.

 تعریف:
مهندسی مکانیک، شاخه­ای از علوم مهندسی است که می­کوشد ضمن در نظر گرفتن کدهای اخلاقی و مسائل اقتصادی با به کار گیری قوانین علوم مهندسی، فیزیک و ریاضیات در مسائل واقعی به تحلیل، طراحی، ساخت یا بهینه سازی اجزاء، مکانیزم­ها، فرآیند و سیستم­هایی که اساس کار آن­ها مبتنی بر تبدیل انرژی و انتقال حرارت و جرم است، بپردازد.
اهداف:
هدف از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک عبارتند از:
  1. درک عمیق از مفاهیم پایه و اولیه­ ی علم مکانیک (یادگیری علم مهندسی مکانیک)
  2. یادگیری روش­های شناسایی، تحلیل، فرمول بندی (مدلسازی) و شبیه­ سازی مسائل مهندسی مکانیک به صورت تئوری و تجربی (یادگیری ابزار تحلیل در مهندسی مکانیک)
  3. آشنایی با روش­ها و ابزارهای ساخت و تولید (یادگیری ابزار ساخت در مهندسی مکانیک)
  4. ارائه راهکارهای خلاقانه و به روز جهت حل مسائل واقعی در مهندسی مکانیک (کسب هنر مهندسی مکانیک)
  5. یادگیری طراحی مفهومی، بهینه سازی، ارتقاء و ارائه محصولات، فرآیندها و سیستم­های جدید متناسب با نیازهای کشور (یادگیری طراحی در مهندسی مکانیک)
  6. ارتباط موثر به عنوان عضوی از یک تیم حرفه­ ای و ایجاد کسب و کار (کسب مهارت کارآفرینی در مهندسی مکانیک)
  7. درک حرفه­ ای  و اخلاقی (یادگیری مسئولیت پذیری اخلاقی و حرفه­ای در مهندسی مکانیک)
  8. آشنایی با دانش و مباحث کاربردی سایر رشته­ های مهندسی مرتبط مانند شناخت جامع بر اصول مالی و اقتصادی، پیاده­سازی مدارها و سیستم­های کنترلی و ... (یادگیری نگاه جامع و دانش­های کلی مهندسی مورد نیاز مهندسی مکانیک)
 
توانمندی­ها:
  1. دانش عمیق بر مبانی علم مکانیک جهت شناسایی مسئله.
  2. توانایی تحلیل و ارائه مدل­های ریاضی برای مسئله شناسایی شده.
  3. توانایی شبیه­ سازی به کمک نرم ­افزار و یا ارائه مدل­های تجربی و آزمایشگاهی.
  4. توانایی تحلیل نتایج بدست آمده از شبیه­ سازی.
  5. توانایی بسط دادن نتایج بدست آمده از مسائل کوچک به ابعاد بزرگ و صنعتی.
  6. توانایی بررسی اقتصادی بودن طرح پیشنهادی.
  7. توانایی طراحی محصول و فرآیند با درنظر گرفتن امکان ساخت و مسائل اقتصادی مربوطه.
  8. توانایی طراحی در نرم افزارهای طراحی مدل (CAD)، تحلیل به کمک نرم افزارهای مهندسی (CAE)، آماده سازی فرآیندهای ساخت و ارائه نقشه­ های ساخت.به کمک نرم افزار (CAM)
  9. توانایی بهینه سازی (با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و زیست محیطی).
  10. توانایی فعالیت در قالب پروژه­ های گروهی و چند رشته ­ای.
  11. توانایی تصمیم­گیری طبق معیارهای اخلاقی.
  12. توانایی گزارش نویسی و ارائه پروژه یا فعالیت انجام شده در قالب­های استاندارد.

 

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 218 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر