رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1398/10/28 | 
«مکانیک بهشت ریاضیات است»
لئوناردو اولر

۱) مقدمه
رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) هم سن و سال پلی تکنیک تهران (متولد ۱۳۳۷) و اولین رشته مهندسی است که با عنوان انستیتو مکانیک شروع به فعالیت نموده است. در نزدیک به شصت سال فعالیت آموزشی و تحقیقاتی، هزاران مهندس کارآزموده و فرهیخته از این دانشکده در مقاطع مختلف، تحصیل دانش نموده و نقش پررنگ و مثال زدنی را در اداره سطوح مختلف مدیریتی، صنعتی و سیاست گزاری کشور به عهده گرفته­اند که حضورشان در دانشگاه­ها و صنعت داخل و خارج از کشور عیان و متمایز است. استادان  این دانشکده از میان فرهیختگان و دانش­ آموختگان دانشگاه­های برتر داخل و خارج کشور انتخاب شده و تلاش می­کنند تجربیات علمی، تحقیقاتی، فرهنگی و اجتماعی خویش را در اختیار دیگران قرار دهند.    
۲
) تاریخچه
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)  به عنوان یکی از اولین دانشکده‌هایی است که هم‌زمان با تأسیس پلی تکنیک تهران فعالیت خود را در سال ۱۳۳۷ با تعدادی دانشجو در رشته مهندسی مکانیک آغاز نمود. اولین سری فارغ‌التحصیلان دانشکده در سال ۱۳۴۰ نایل به دریافت مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در رشته مهندسی مکانیک شدند که بعدها دوره مذکور به دوره کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک با دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات تبدیل شد. دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از اوایل سال­های ۱۳۵۰ فعالیت خود را آغاز نمود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بازگشایی دانشگاه ­ها، دانشکده مهندسی مکانیک مبادرت به ارائه گرایش ساخت و تولید نیز نمود. همچنین با تأسیس دوره دکتری مهندسی مکانیک در سال ۱۳۶۹، این دانشکده در زمره اولین مراکز علمی است که دوره دکتری را در کشور آغاز نمود.
۳
) تعریف
مهندسی مکانیک، شاخه­ ای از علوم مهندسی است که می­ کوشد ضمن در نظر گرفتن کدهای اخلاقی و مسائل اقتصادی با به کار گیری قوانین علوم مهندسی، فیزیک و ریاضیات در مسائل واقعی به تحلیل، طراحی، ساخت یا بهینه سازی اجزاء، مکانیزم­ها، فرآیند و سیستم­هایی که اساس کار آن­ها مبتنی بر تبدیل انرژی و انتقال حرارت و جرم است، بپردازد.
۴
) مشخصات کلی و اهداف
هدف از تحصیل در رشته مهندسی مکانیک عبارتند از:
.۱    درک عمیق از مفاهیم پایه و اولیه­ ی علم مکانیک (یادگیری علم مهندسی مکانیک)
.۲    یادگیری روش­های شناسایی، تحلیل، فرمول بندی (مدلسازی) و شبیه­سازی مسائل مهندسی مکانیک به صورت تئوری و تجربی (یادگیری ابزار تحلیل در مهندسی مکانیک)
.۳    آشنایی با روش­ها و ابزارهای ساخت و تولید (یادگیری ابزار ساخت در مهندسی مکانیک)
.۴    ارائه راهکارهای خلاقانه و به روز جهت حل مسائل واقعی در مهندسی مکانیک (کسب هنر مهندسی مکانیک)
.۵    یادگیری طراحی مفهومی، بهینه سازی، ارتقاء و ارائه محصولات، فرآیندها و سیستم­های جدید متناسب با نیازهای کشور (یادگیری طراحی در مهندسی مکانیک)
.۶    ارتباط موثر به عنوان عضوی از یک تیم حرفه ­ای و ایجاد کسب و کار (کسب مهارت کارآفرینی در مهندسی مکانیک)
.۷    درک حرفه­ای  و اخلاقی (یادگیری مسئولیت پذیری اخلاقی و حرفه ­ای در مهندسی مکانیک)
.۸    آشنایی با دانش و مباحث کاربردی سایر رشته­های مهندسی مرتبط مانند شناخت جامع بر اصول مالی و اقتصادی، پیاده­سازی مدارها و سیستم­های کنترلی و ... (یادگیری نگاه جامع و دانش­ های کلی مهندسی مورد نیاز مهندسی مکانیک)
۵
) ضرورت و اهمیت
با توجه به مادر بودن رشته مهندسی مکانیک، اکثر صنایع مهم و کلیدی ایران و جهان وابسته به این رشته است. رشته مهندسی مکانیک ابزار لازم برای پیشرفت در اکثر صنایع مهم را در اختیار دانش آموختگان قرار می‌دهد. یک دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک دارای مهارت‌ها و توان­مندی­های زیر است:
(۱)    دانش عمیق بر مبانی علم مکانیک جهت شناسایی مسئله.
(۲)    توان­مندی تحلیل و ارائه مدل­های ریاضی برای مسئله شناسایی شده.
(۳)    توان­مندی شبیه­سازی به کمک نرم­ افزار و یا ارائه مدل­های تجربی و آزمایشگاهی.
(۴)    توان­مندی تحلیل نتایج بدست آمده از شبیه­سازی.
(۵)    توان­مندی بسط دادن نتایج بدست آمده از مسائل کوچک به ابعاد بزرگ و صنعتی.
(۶)    توان­مندی بررسی اقتصادی بودن طرح پیشنهادی.
(۷)    توان­مندی طراحی محصول و فرآیند با درنظر گرفتن امکان ساخت و مسائل اقتصادی مربوطه.
(۸)    توان­مندی طراحی در نرم افزارهای طراحی مدل (CAD)، تحلیل به کمک نرم افزارهای مهندسی (CAE)، آماده سازی فرآیندهای ساخت و ارائه نقشه­ های ساخت.به کمک نرم افزار (CAM)
(۹)    توان­مندی بهینه ­سازی (با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و زیست محیطی).
(۱۰)    توان­مندی فعالیت در قالب پروژه ­های گروهی و چند رشته­ ای.
(۱۱)    توان­مندی تصمیم­ گیری طبق معیارهای اخلاقی.
(۱۲)    توان­مندی گزارش نویسی و ارائه پروژه یا فعالیت انجام شده در قالب­های استاندارد.
۶
) ارتباط بین توان­مندی­ها و اهداف برنامه درسی

 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 17775 بار   |   دفعات چاپ: 359 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر