«مکانیک بهشت ریاضیات است»
لئوناردو اولر
۱) مقدمه
رشته مهندسی مکانیک را میتوان از نقطه نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع ترین رشته مهندسی و یا به عبارت دیگر، مادر بسیاری از رشتههای مهندسی به شمار آورد. با توجه به این نکته و نیاز کشور به توانمندسازی دانشآموختگان بومی خود، علاوه بر توانمندیهای بالفعل آنها، در تدوین و طراحی فرایندهای ساخت در جهت خودکفائی کشور، کمیته تخصصی مکانیک از گروه فنی مهندسی وزارت علوم و آموزش عالی، در یکصد و شصتمین جلسه شورای عالی برنامهریزی مورخ ۱۸/۳/۶۸، رشته مهندسی ساخت و تولید را برای اجرا در دانشکدههای مهندسی مکانیک، به تصویب رسانید.
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر به عنوان پیشآهنگ با تأسیس این رشته، در طی قریب به ۳۰ سال گذشته، نقش برجستهای در توسعه و رشد مهندسی ساخت و تولید داشته است. به نحوی که موفق شده است تاکنون دانشآموختگانی را در این رشته تربیت نماید که در راهاندازی صنایع، ساخت قطعات دقیق و پیچیده در کشور برای اولین بار و خودکفائی کشور، تقش اساسی داشتهاند. همچنین بر اساس این موفقیت توانسته است تا بالاترین رتبههای متقاضیان آزمونهای ورودی در مقطع کارشناسی و بالاخص کارشناسی ارشد و دکتری را جذب نماید.
۲) تعریف
مهندسی ساخت و تولید، شاخهای از مهندسی مکانیک است که دانشآموختگان این رشته با بکارگیری قوانین علوم مهندسی، فیزیک و ریاضیات به تحلیل، طراحی و ساخت بهینه و اقتصادی تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز صنایع مختلف میپردازند.
۳) مشخصات کلی و اهداف
اهداف تحصیل در رشته مهندسی ساخت و تولید عبارتند از:
(۱) درک عمیق از مفاهیم پایه و اولیهی علم مهندسی مکانیک -ساخت و تولید
(۲) یادگیری روشهای شناسایی، تحلیل، فرمول بندی (مدلسازی) و شبیهسازی مسائل مهندسی مکانیک - ساخت و تولید به صورت تئوری و تجربی
(۳) یادگیری طراحی مفهومی، بهینه سازی، ارتقاء و ارائه محصولات، فرآیندها و سیستمهای جدید متناسب با نیازهای کشور
(۴) آشنایی با روشها، ابزارها و تجهیزات ساخت و تولید
(۵) آشنائی با طراحی فرایندها و ابزارهای ساخت و تولید
(۶) ارائه راهکارهای خلاقانه و به روز جهت طراحی و ساخت بهینه محصول
(۷) آشنائی با دانش و مباحث کاربردی سایر رشتههای مهندسی در بهینه کردن مواد، محصولات، روشهای ساخت و هزینه در جهت تولید با کیفیت
(۸) مهارت در ایجاد کسب و کار در زمینه طراحی و ساخت محصول
۴) ضرورت و اهمیت
رشته مهندسی ساخت و تولید ابزار عملی لازم برای پیشرفت در اکثر صنایع مهم را در اختیار دانش آموختگان قرار میدهد. یک دانش آموخته رشته مهندسی ساخت و تولید دارای مهارتها و توانمندیهای زیر است:
(۱) دانش عمیق بر مبانی مهندسی مکانیک - ساخت و تولید جهت شناسائی مسأله.
(۲) توانمندی تحلیل و ارائه مدلهای ریاضی برای مسئله شناسایی شده.
(۳) توانمندی شبیهسازی و حل به کمک نرمافزار و یا ارائه مدلهای تجربی و آزمایشگاهی.
(۴) توانمندی تحلیل نتایج بدست آمده از شبیهسازی.
(۵) توانمندی بسط دادن نتایج بدست آمده از مسائل کوچک به ابعاد بزرگ و صنعتی.
(۶) توانمندی بررسی اقتصادی بودن طرح پیشنهادی.
(۷) توانمندی طراحی محصول، ابزارهای تولیدی و طراحی فرآیندهای با درنظر گرفتن امکان ساخت و مسائل اقتصادی مربوطه.
(۸) توانمندی مدلسازی ، طراحی ، تحلیل و ساخت به کمک نرم افزارهای مربوطه
(۹) توانمندی بهینه سازی (با در نظر گرفتن مسائل اقتصادی و زیست محیطی).
(۱۰) توانمندی فعالیت در قالب پروژههای گروهی و چند رشتهای.
(۱۱) پایبندی به رعایت معیارهای اخلاقی در مهندسی.
(۱۲) مستندسازی و ارائه دستاوردهای مهندسی در دستورالعملهای مصوب.
۵) ارتباط بین توانمندیها با اهداف برنامه درسی
دفعات مشاهده: 19546 بار |
دفعات چاپ: 198 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر