توسط محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ رفتار شمع‌ها تحت بارهای ناشی از امواج دریا برای ساخت سازه‌های ساحلی بررسی شد/ ارائه راهکار برای پی (فونداسیون) توربین‌های بادی

 | تاریخ ارسال: 1400/8/10 | 

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی را ارائه کردند که برای مطالعه رفتار شمع‌های مورد نیاز برای پشتیبانی از دیوارها و سازه‌های ساحلی و یا در موارد دیگر مانند شمع‌هایی که در توربین‌های بادی ساحلی و فراساحلی استفاده می‌شود به‌کار می‌رود.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، انور فارس قشونی دانش آموخته  دکتری مهندسی عمران مکانیک خاک و پی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « بررسی اثر هندسه شمع بر رفتار جانبی سیکلی (رفت و برگشتی) شمع‌ها در ماسه» گفت: کارهای پژوهشی زیادی در رابطه با شمع تحت بار جانبی سیکلی انجام شده است ولی هنوز روشی جامع و کامل برای طراحی هر شمع در هر خاک با در نظر گرفتن ویژگی‌های مختلف آن وجود ندارد.
وی با اشاره به هدف این پروژه گفت: هدف از مدل‌سازی آزمایشگاهی انجام شده تحلیل و مقایسه جنبه‌های مختلف رفتار شمع مانند بار جانبی سرشمع، لنگر حداکثر شمع و سختی سیستم شمع-خاک وغیره برای مقاطع هندسی و مدول الا ستیسیته مختلف شمع تحت بار جانبی سیکلی است.
فارس قشونی ادامه داد: نتایج این تحقیق به اقتصادی کردن طراحی شمع‌ها که معمولاً پروژه‌‌‌های پر هزینه‌ای هستند کمک می‌کند.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: روش کار بصورت انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی روی مدل فیزیکی در مقیاس کوچک بود. از بارگذاری دو طرفه با فرکانس ثابت بر روی شمع‌های مدل با هندسه مقطع و انواع مواد مختلف از طریق اعمال دامنه جابجایی ثابت به سر شمع موجود در مخزن آزمایشی پر از ماسه استفاده گردید.
وی افزود: نتیجه تحقیق، بیشتر در طراحی شمع‌هایی که در مناطق ساحلی و فرا ساحلی قرار دارند و اغلب تحت بارهای جانبی سیکلی ناشی از امواج دریا هستند استفاده می‌شود.
به گفته این محقق: این نتایج برای پروژه‌های مرتبط با این شمع‌‌ها که عمدتاً در جنوب و شمال کشور طراحی شده و کاربرد دارند قابل استفاده هستند.
وی افزود: در پروژه حاضر، شمع در ماسه در حالت خشک و سست بررسی شده و نتایج تعیین شکل مقطع شمع در یک طرح بهینه مشخص شده است و لازم است در ادامه تحقیق، خاک مورد استفاده در آزمایش‌ها به نمونه‌های متراکم‌تر ماسه و نیز خاک رس و همچنین لایه‌های مختلف که بیشتر در سایت‌های نزدیک ساحل وجود دارد گسترش یابد.
وی گفت: همچنین بهتر است که در ادامه تحقیق، برخی حالت‌های بارگذاری مانند حالت زهکشی جزئی، زهکشی نشده و یک طرفه بررسی شوند که در بهینه‌تر کردن طراحی کمک شایانی خواهند نمود.
وی در خصوص ویژگی های طرح گفت: بررسی آزمایشگاهی انجام شده از لحاظ صرفه اقتصادی و مطالعات پارامتریک گسترده‌ای که در یک محیط کنترل شده انجام شده است مناسب بوده و همچنین اطلاعات بدست آمده، یک پایگاه مطمئن از داده‌ها برای مطالعات عددی و طراحی ایجاد می‌کند.
فارش قشونی در ادامه به مزیت‌های رقابتی پروژه اشاره کرده و گفت: روش آزمایش شده نسبت به آزمایش‌های میدانی یا آزمایش‌های سانتریفیوژ با صرفه‌تر بوده و امکان انجام مطالعات پارامتریک گسترده در یک محیط کنترل شده مناسب، با استفاده از این روش وجود دارد.
استاد راهنمای این پروژه، دکتر سید محمد رضا امام عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،  نیز به کاربردهای مختلف شمع و سیستم بارگذاری که در این دانشگاه طراحی و ساخته شده است اشاره نموده و اظهار داشت: بطور کلی، شمع‌ها اعضای بلند و باریکی مانند ستون هستند که در خاک قرار گرفته و برای تحمل بارهای افقی و عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی در پروژه حاضر، باربری افقی مد نظر بوده است. بارهای افقی نیز می‌تواند ثابت یا متغیر (رفت و برگشتی) باشد.
دکتر امام در زمینه کاربرد سیستم ساخته شده افزود: در فرکانس‌های زیاد، یعنی در تعداد سیکل‌های بارگذاری زیاد در هر ثانیه، می‌توان از این دستگاه برای بررسی اثرات بار زلزله، که معمولا فرکانس بیشتری دارند، استفاده کرد. اما مطالعاتی که در فرکانس‌های کم انجام می‌شود، برای بررسی رفتار شمع‌های بکار رفته در سواحل و مطالعه اثرات نیروهای ناشی از امواج آب و یا موارد مشابه کاربرد دارد.